Dans

Een dansvoorstelling, maar dan anders: als publiek zit je niet in de theaterstoel op een veilige afstand te kijken. Je staat dicht bij de dansers, mag rondlopen en ziet vanuit verschillende perspectieven wat zich afspeelt. Voor de gelauwerde en van oorsprong Franse danseres Aurélie Cayla, die jarenlang creaties danste van Nederlands bekendste choreograaf Jiří Kylián, is het een uitdaging.

Op de morgen in oktober dat ik hem voor het eerst ontmoet, zit Antonin Comestaz in de hoek van de hal van Korzo. Een aardige slanke danser van 34 jaar. Hij is in 1980 in het hart van Parijs voor ballet geboren. Hij vertelt dat hij als jongen, wonend tegenover een kleine dansschool, al op zijn tenen door de ramen naar binnen gluurde en ze zag dansen.

In het voorjaar van 1984 werd Corso Korso en werd op de restanten van wat ooit een bioscoop was een nieuw theater in de Prinsestraat geopend. Het lag nog redelijk verscholen en iedereen moest er aan wennen: ballet in het Hofkwartier. Een nieuw centrum voor eigentijdse dans om de hoek. Leo Spreksel weet er alles van.

Een tijd lang stonden er steigers. Maar toen die op een morgen in februari waren verdwenen, kwam er een brandnieuw theater in de Prinsestraat tevoorschijn. Korzo was terug van weggeweest.

Abonneren op Dans