Grote Kerk

Zeker nu het buitenseizoen weer is begonnen, neuriet iedere inwoner van het Hofkwartier ze zonder erbij na te denken mee: de deuntjes die ieder kwartier over ons neerdalen vanuit de toren van de Grote Kerk. Soms zijn het melodieën die je niet verwacht van een carillon: een paar jaar geleden speelde de toren ieder uur het gitaarintro van Radar Love van Golden Earring.

Constantijn Huygens had er wel bij willen zijn. De onthulling op 25 april van de Oranjezaal in de Grote Kerk. Want dat moet een ongekend staaltje van digitale printtechniek worden: een waarheidsgetrouwe replica van het collectieve meesterwerk uit de Gouden Eeuw in Huis ten Bosch.

Bij alles wat hij was, was hij vooral een Europeaan. Hij keek over grenzen heen, sprak veel talen, reisde overal heen, was dichter en diplomaat en in alles een netwerker. Directeur Michiel de Ligt raakt niet uitgepraat over Constantijn Huygens. En over zijn zoon Christiaan. Over twee grote Hagenaars. Ze keren komende maand terug in de Grote Kerk. In vol ornaat mag je wel zeggen.

De tweede editie van het Hofkwartier meldde de dominante plaats van de Grote Kerk. Daarnaast beschreef Valentijn van Koppenhagen zíjn beleving van het carillon in de Haagse Toren. Hoe lang klinken er al klokken in het centrum  en wat kwam er onlangs terug?

In de eerste editie van het Hofkwartier lazen we hoe verkeersdoorbraken in de 19de en 20ste eeuw een barrière opwierpen tussen het Hofkwartier en Kortenbos. Eigenlijk is er aan de kant van de Grote Kerk ook zoiets gebeurd. 

Door haar centrale ligging wordt de Sint Jacobskerk van oudsher getypeerd als hart van de stad. Ze vindt haar oorsprong in de 14e eeuw en werd gebouwd te midden van de gemeenschap waaruit Den Haag rond 1230 is ontstaan. De grenzen van deze gemeenschap werden onder meer bepaald door straten die we in het huidige Hofkwartier kennen als de Papestraat en Nobelstraat. 

Abonneren op Grote Kerk