het Hofkwartier nr 7 voorjaar 2013 > Een krant met een kroontje

Een krant met een kroontje

Een krant met een kroontje

Koningin Beatrix tijdens het werken aan een van haar beelden

Zo kennen we haar niet, maar zij is het wel, in haar kostbare eigen tijd: beeldhouwster Beatrix van Oranje, de artistieke koningin. Vrije eigen tijd in het atelier hoort straks bij haar kroondomein. Althans, dat hopen we en wensen we haar ook toe. Als een ­opwarmertje hebben kunstenaars uit het Hofkwartier voor deze krant creatieve cadeautjes bedacht. Voor Beatrix de koningin en voor Willem Alexander en Máxima, de nieuwe koning en zijn koningin.

Hun geschenken lopen als een slinger door deze lentekrant. Van Koning Leeuw in een prentenboek, oorbellen en ringen tot een spiegel en een kroontje op een kussen voor het koningspaar. Over voorjaar gesproken, een collectief van ontwerpers heeft een unieke beschutting gemaakt rond de bouwput aan de Veenkade en de Noordwal. Een kunstwerk van 164 meter onverwachte natuur tegenover de Paleistuin. Als een lust (en geen last meer) voor het oog.

Ongetwijfeld ook een lust voor het oog is de ‘verhuisde’ Oranjezaal naar de Grote Kerk. Dit collectieve kunstwerk van meester-schilders uit de Gouden Eeuw is gemaakt voor Huis ten Bosch. Zelden of nooit is deze kunstschat in het woonpaleis van de koningin, en straks van de nieuwe koning, te zien geweest.

Maar, een ongekend staaltje van digitale printtechniek zorgt nu voor een waarheids­getrouwe replica van de Oranjezaal als een (koninklijk goed­gekeurde) attractie op de unieke tentoonstelling in de Grote Kerk van twee grote Hagenaars uit de Gouden Eeuw: Constantijn en Christiaan Huygens. Vader en zoon. Een fascinerend dubbelportret van twee gangmakers en baanbrekers van een gouden tijd.

Als Constantijn Huygens vandaag had geleefd, zou hij hebben gestreden tegen de ­leegstand van winkels en voor verdwenen boekhandels. Als de eerste netwerker van toen zou hij zich hebben geschaard onder creatieve onder­nemers die naar oplossingen zoeken: de ­pop-upstore, inclusief de bookstore. Een voorbeeld is er al met het project met de beste naam: Hoopvol. Opbouwend aanpakkken van de crisis.

Trouwens, over aanpakken gesproken, het ging niet vanzelf, het duurde even, maar het lukte: het uiteindelijk geslaagde herstel van oude panden en het behoud van hun karakteristieke aanblik in het Hofkwartier.

Oog voor het bijzondere siert deze krant. De oude wijze kastanje tegenover het werkpaleis van de nieuwe koning draagt in zijn volle kroon alle verhalen met zich mee. Binnenkort staat hij in bloei met nieuwe kroontjes.

Dus aan het begin van de lente alvast een krant met een kroontje.