het Hofkwartier nr 3 voorjaar 2012 > Vijf broedplaatsen

Vijf broedplaatsen

Het Hofkwartier bloeit

Vijf broedplaatsen

Den Haag heeft in de afgelopen jaren het nodige gedaan om zichzelf aantrekkelijk te maken als vestigingsplaats voor de creatieve sector. Op en nabij de Binckhorstlaan zijn de Caballerofabriek, het PTT-complex en de School voor Vakopleidingen met succes omgebouwd tot innovatieve hotspots: CabFab, Bink36 en LabS55. Betekent dit dat de vernieuwers nu wegtrekken uit de binnenstad? Gelukkig niet. We vroegen vijf creatieve ondernemers waarom ze juist voor het Hofkwartier kiezen.

Het is vrijdagmiddag vier uur en onze eerste stop is de Molenstraat. Het International Office Centre, pas nog mooi opgeknapt, is al jaren de ontmoetingsplaats van de onder­nemers van het Hofkwartier. Voor de deur lopen we Marc in ’t Hout tegen het lijf, eigenaar van Sotchez Reclame en wijd en zijd bekend vanwege de opvallende scooters waar hij en z’n mannen op rijden. Marc begon zijn designstudio ooit vanuit een kamer op het Noord­einde, maar verhuisde nu al 12,5 jaar geleden naar een kantoor in het International Office Centre. Inmiddels is dat een hele vleugel geworden, waar ze ontwerpen en – kenmerkend voor de snelle service van Sotchez – meteen de productie verzorgen.

Een groot deel van de horecazaken en kleding­winkels in de buurt heeft zijn volle­dige huisstijl of menukaart aan Sotchez te danken. En ook dit jaar is Sotchez weer verantwoordelijk voor alle reclame rondom Beatstad, ons eigen festival op het Malieveld, en het nieuwe Haagse jazzfestival Jazzin’ The Hague. De kracht van Sotchez? ‘Het is goed en het komt snel: kwaliteit en snelheid’, antwoordt Marc onmiddellijk. Ondanks de constante uitbreiding is Marc altijd trouw gebleven aan de Molenstraat. Waarom? ‘Eigenlijk is het heel simpel. Het merendeel van mijn klanten zit op loop- of fietsafstand. Even iets langsbrengen voor die belangrijke beurs morgenochtend is dus nooit een probleem. Dat past bij de snelheid van Sotchez.’

Op dat moment komt webdesigner Jeroen Habraken naar buiten, een goede bekende in de buurt. Na tien jaar Hofkwartier is hij in 2006 vertrokken naar achtereenvolgens het Willemspark en het Zeeheldenkwartier. Sinds januari is hij weer terug op het oude nest met een kantoor in het International Office Centre. Jeroen lanceerde onlangs met Pientje.com zijn nieuwste onderneming: mooie, betaalbare en eenvoudig te onderhouden websites voor het midden- en kleinbedrijf. Desgewenst met complete webshop en altijd met uitstekende service. ‘Want een goede site hoeft niet duur te zijn.’ Als we Jeroen vragen waarom hij terug is in het Hofkwartier, weet ook hij het antwoord meteen: ‘De mensen en de gezelligheid! Deze buurt heeft zoveel sfeer, dat vind je nergens anders.’

Twee straten verder zien we rasondernemer Rick Vintges. De voormalige eigenaar van restaurants Pastis en Pastille in de Oude Molstraat zit al vele jaren in de Juffrouw Idastraat met zijn ontwerpbureau Homemade Cookies. Rick vertelt ons dat hij Homemade Cookies onlangs heeft verkocht en is begonnen aan een nieuw avontuur: sloophoutbehang. De nieuwe onderneming heet NLXL en is een samenwerkingsproject met topontwerper Piet Hein Eek. Het bijzondere ‘houten’ behang dat de twee samen bedachten, is wereldwijd een grote hit en won zelfs al een prestigieuze prijs in New York.

Voor de nieuwe collectie werken ze samen met de bekende interieurontwerper Piet Boon. NLXL heeft inmiddels verkooppunten in 52 landen en Rick reist de hele wereld over, van Londen tot Tokio. Waarom blijft hij ook nu het Hofkwartier trouw, vragen we hem. ‘Het antwoord is simpel, de Juffrouw Idastraat is de mooiste straat van Den Haag! Dit is echt de leukste buurt van de stad, een uitstervend iets met mooie ondernemers die opboksen tegen de grote winkelketens. Ik zeg altijd: er is hier geen Blokker.’

Net om de hoek in de Prinsestraat zit het prachtige complex van Ontwerpwerk, de toegewijde vormgever van uw krant. Het multidisciplinaire ontwerpbureau huist in het hoofdgebouw van de oude brandweerkazerne. Ontwerpwerk is met recht multidisciplinair te noemen, met specialisten in grafische vormgeving, webdesign, productontwerp en architectuur. Zo zijn ze onder andere verantwoordelijk voor het stoere interieur van, jawel, nieuwe creatieve broedplaats LabS55. Maar ook het interieur van de Koninklijke Schouwburg en de prijswinnende website van Theater Korzo zijn van hun hand.

Onze vraag aan creatief directeur Guus Boudestein: Wat doet een groot en toonaangevend bureau als Ontwerpwerk in zo’n klein kwartier? ‘Ontwerpwerk is nationaal en internationaal actief en in principe niet aan een bepaalde plek gebonden. Toch hebben we heel bewust gekozen voor deze unieke locatie. Tussen de mensen, midden in het leven. En met de restauratie van het kazernecomplex hebben we ook iets terug kunnen geven aan deze prachtige buurt.’

Even verderop in de Prinsestraat zit Basement Graphics van Monique Pouw, onze laatste stop. Monique maakt complete huisstijlen, flyers, advertenties, brochures en websites. Onlangs kwam ze samen met Roos van Osnabrugge en Mariëlla Sprado met Twiet, een primeur die de landelijke pers haalde.

Wat is Twiet? Monique vertelt: ‘Twiet is dé nieuwe manier van adverteren. Onze ‘social media’-etalage is ingericht met open kijk­dozen die je kunt huren. Zo kun je op unieke wijze je dienst, product of evenement promoten met je eigen mini-etalage. En omdat alle boxen naast elkaar geëtaleerd zijn, gaan consumenten al snel ook even bij de andere dozen kijken. Zoals je ook doet als je in de stad bent. Je gaat een broek kopen, maar komt onderweg net dat espressoapparaat tegen dat je graag wilde hebben. Twiet biedt een portaal voor iedereen met een verhaal. Zo hebben we iemand in de boxen die een baan zoekt, maar ook een tandarts die gespecialiseerd is in de behandeling van patiënten met angst voor de tandarts.’

Aan iedere box is een QR-code gekoppeld waarmee kijkers met hun smartphone direct online kunnen zien wat er allemaal achter de box schuilgaat. Huur je een box, dan word je ook gepromoot op Facebook en Twitter en krijg je een pagina op de website van Twiet. Een unieke combinatie tussen de voordelen van een fysieke winkelstraat en online marketing. Als we Monique vragen waarom ze voor de Prinsestraat gekozen heeft, antwoordt ze: ‘De Prinsestraat is uniek, trendy en steeds vernieuwend en dat zijn precies de eigenschappen die Twiet ook heeft. De combinatie had niet beter kunnen zijn.’ De sfeervolle ruimte achter de etalage is te huur voor presentaties, vergaderingen, exposities en na­tuurlijk borrels. Redenen genoeg om eens een kijkje te nemen bij de leukste etalage van Nederland!

Pulchri Voorjaarssalon, affiche door Ontwerpwerk
Vlnr: Mariella Sprado, Monique Pouw en Roos van Osnabrugge
Affiche voor Beatstad door Sotchez Reclame