het Hofkwartier nr 3 voorjaar 2012 > 'We dachten, dat doen we wel even'

'We dachten, dat doen we wel even'

Ambachten deel 3: Tussen lunchroom en brasserie

'We dachten, dat doen we wel even'

Het Hofkwartier telt vele, vele eetgelegenheden. Maar hoe noemen we nu de daghoreca? Lunchroom, theehuis, koffiehuis, lunchrestaurant, grand café, loungecafé, wifi-café? Allemaal even apart en bijzonder. We kozen er een uit: Brasserie ’t Ogenblik.

Twaalf jaar geleden at ik hier mijn eerste Crabe diable. Een heerlijk lunchgerecht. ‘Wereldberoemd’, zeggen de huidige eigenaren. Rond de kerst wordt dit gerecht van heinde en verre besteld als voorgerecht. Het recept zou nog stammen uit de tijd dat deze brasserie een lunchroom was met de naam Montmartre. Naast deze ‘duivelse krab’ staan er nog veel meer lekkere gerechten op de kaart.

Gérard Beck en Rob Verbakel zwaaien al bijna vier jaar de scepter in Brasserie ’t Ogenblik. Ze komen allebei uit de zakelijke dienstver­lening, waar ze directie- en managementfuncties bekleedden. Gérard en Rob hadden een droom, een betere service en kwaliteit bieden dan zij doorgaans meemaakten in de restaurants en hotels waar zij in hun vrije tijd kwamen. ’Met alle respect, maar wij hadden het gevoel dat we het beter konden.’

Toen ze er allebei aan toe waren hun leven een wending te geven, was er een buitenkans. ’t Ogenblik, een lunchroom in de Molenstraat, kwam te koop. Ze hoefden niet lang te twijfelen en begonnen met heel hun ziel en zaligheid aan dit avontuur. ‘We dachten, dat gaan we wel even doen. Dát hebben we geweten. Het was zeven dagen per week keihard werken. We begrepen toen pas echt wat het inhield, zo’n zaak te runnen, zonder echte horeca-ervaring. Gelukkig heeft Erik Steenhuis, een van de vroegere eigenaren, die een goede vriend van ons is, ons het eerste jaar geholpen. En Petra Rutten met haar ervaring in de groente- en fruitzaak van haar ouders en in haar eigen cateringbedrijf.’

Ze hadden succes. ‘Eigenlijk meteen vanaf het begin’, aldus Rob. De zaak had al een goede reputatie en die bouwden Gérard en Rob verder uit. ‘Wat wij zo prettig vinden is de afwisseling. Zowel in het werk als in de klandizie. Er komen hier allerlei soorten mensen, van winkelend publiek uit Den Haag en van verder weg, van premier Rutte tot leden van het Koninklijk Huis. En niet te vergeten de buurtbewoners en ondernemers uit het Hofkwartier, waar wij zelf met zoveel plezier wonen.'

'We zijn nu met tien mensen in wisselende diensten. Daar zijn drie koks bij. Dat moet wel, want we zijn zeven dagen per week open van 10.00 uur tot 18.00 uur. We hebben binnen een capaciteit voor zeventig mensen en bij mooi weer komen daar nog veertig plaatsen bij op het terras.’ Dat terras ligt even verderop, op het zonnige Noordeinde. ‘Op hoogtij­dagen lopen we wel 10 kilometer op een dag.’

Er volgen nog een paar herinneringen van het eerste uur: ‘De eerste keer dat ik daar bediende’, zegt Rob, ‘viel er een kop koffie van het blad, zo in een heer zijn boodschappen, waaronder zijn trouwoverhemd… Dat hebben we goed kunnen oplossen. Het was wel spannend allemaal. En Gérard, weet je nog dat je proostte op een natte kerst? Dat was een uitdrukking in de familie. Nou dat was de goden verzoeken, we hebben hier toen een giga-overstroming gehad.’ ‘En wel de volgende dag weer open!’, vult Gérard aan.

Het straalt van ze af, Gérard en Rob hebben hun droom waargemaakt. Zij hebben hun eigen zaak, ze zijn in contact met mensen en ze hebben nu meer rust. Gérard heeft weer meer tijd voor zijn werk als voice-over. Hij is onder andere ‘de stem’ van Classic FM en Sport 1. En Rob werkt nu vijf dagen per week in plaats van zeven.

En wat nog belangrijker is, zeggen ze zelf: ‘We hebben het goed gedaan, precies wat we indertijd zeiden tegen elkaar.’ Het bewijs is er, Brasserie ’t Ogenblik staat op de bekende website Iens al 2,5 jaar op nummer 1 voor beste bediening van Den Haag.

www.t-ogenblik.nl

Rob Verbakel en Gérard Beck