Uitvalsbasis van twee Nomaden
Uitvalsbasis van twee Nomaden
De kunstschilder Peter Jansen en zijn vrouw, ballerina Louise Pot, wonen al sinds 1963 in de Prinsestraat in een pand met een roemrucht verleden. Het zogenaamde ‘winkel-woonhuis’ op nummer 43-45 werd rond 1850 gebouwd en de eerste bewoner was de beroemde vioolbouwer Koenze, die zijn atelier had in de winkel. Daarna, aan het begin van de vorige eeuw, werd het de hoedenzaak van Eduard Pelger. Zijn zoon heeft de zaak later ontwikkeld tot de bekende klassieke herenmodezaak in het enorme pand iets verderop in de straat.
Om het klassieke imago van de hofleverancier een beetje aan de nieuwe tijd aan te passen, we spreken immers van de jaren zestig, zoekt Eduard Pelger Junior contact met de jeugdige kunstenaar Peter Jansen, die net de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst heeft gewonnen – toch ook een beetje een hofleverancier, denkt hij misschien – en aan een internationale carrière probeert te beginnen.
Toen verschenen in de etalages, tussen de kleding van de herenchique van Den Haag, opeens vreemde dingen als tot kleine pakjes geperste automobielen, verkoolde takkenbossen, ondersteboven gehangen kerstbomen of sculpturen van honderden plastic scheidsrechterfluitjes. Peter en Louise huurden inmiddels de woning en de oude hoedenwinkel van zijn vader. De familie Pelger was uiteraard allang naar Wassenaar verhuisd. De oude hoedenwinkel werd het nieuwe atelier van Peter.
We schrijven 1994. Peter is inmiddels gepensioneerd als directeur van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht en woont nog steeds in het oude pand van de atelierbouwer Koenze en de hoedenmaker Pelger. Hij besluit van de vrijheid die hij nu heeft te gaan genieten en samen met zijn vrouw te gaan reizen. Niet zomaar af en toe een leuk reisje, want sinds die tijd zwerven ze als nieuwe nomaden vrijwel non-stop over de wereld.
Het atelier wordt verhuurd – nu aan de galerie van Marleen Guthschmidt – en vervangen door een laptop en een digitale camera. De afgelopen vijftien jaar bezochten ze alle uithoeken van de wereld en woonden tijdelijk in steden als Honolulu, Kaapstad, Rio de Janeiro, Sydney, Lima, New York en Hua Hin in Thailand.
Peter legt deze eindeloze reizen vast in honderden panorama’s, bestaande uit soms meer dan vijftig uit de heup geschoten foto’s: van een beeld in Sri Lanka, Spring Street in New York, de Himalaya in Buthan, de Amazone in Peru, de Omo River in Ethiopië, de Great Sandy Desert in Australië, Cape of Good Hope in Zuid Afrika tot de Serengeti in Tanzania. Hij is nu bezig om al dit materiaal te verwerken tot een ‘Pièce de Résistance’, een beeldende conclusie van een nomadenbestaan. Werk van Peter Jansen is te zien op zijn website: www.peter-jansen.com.
Natuurlijk hebben Peter en Louise zich vaak afgevraagd of ze zich zouden willen vestigen in een van die prachtige gebieden die ze op hun zwerftochten zijn tegengekomen. Maar hun hart trok altijd weer naar Den Haag en het oude pand van Koenze en Pelger in de Prinsestraat. Je kunt ze daar soms nog steeds vinden.