het Hofkwartier nr 1 najaar 2011 > 'Het gaat mij om tevreden klanten'

'Het gaat mij om tevreden klanten'

Ambachten deel 1: De kapper

'Het gaat mij om tevreden klanten'

Het hofkwartier kent vele kappers. Tijdens een rondgang tellen we er wel vijftien.

Er zijn dameskappers en gemengde salons, er is plaats voor kinderen en er is nog een echte ouderwetse herenkapper. Er zijn kappers op afspraak en kappers zonder afspraak. Er wordt niet alleen gewassen, gegolfd, geknipt, geverfd en in vorm gebracht, sommige kapsalons bieden meer. Je kunt er kleding kopen, of zelfs een fiets. Je kunt er je geheimen kwijt. Je kunt er je nagels laten doen, genieten van een hoofdmassage of een bruidskapsel krijgen. Je kunt je haar laten verlengen en er zelfs een prins tegen het lijf lopen.

Je verhaal doen, je hart luchten en adviezen krijgen kan bij kapper Youssef Bouadi. Hij werkt al 17 jaar bij NIZAM, de oudste kapperszaak van het Hofkwartier. Hij werkt samen met zijn broer, die sinds 1999 eigenaar is. De inrichting van de zaak is geheel authentiek, alsof de tijd heeft stilgestaan. Wel zijn er een paar ‘nieuwe’ oude elementen aan toegevoegd.

Youssef laat vol trots zien hoe zijn broer de zaak heeft ingericht: ‘Hij heeft verstand van decoratie, hij heeft daar gevoel voor.’ Hun vader is ook kapper en werkt in Marokko. ‘Het zit in onze genen.’ Youssef heeft zijn opleiding ook in Marokko gevolgd. Sinds 1990 woont hij in Nederland, hij is getrouwd en heeft vier kinderen.

Bij herenkapperszaak Nizam kun je zonder afspraak binnenlopen. ‘Ik werk snel, mensen hoeven niet lang te wachten en het is ook gezellig. Ze praten met elkaar.'

'Zaterdag is de fijnste dag. Ik heb het dan heel druk, de dag vliegt om, maar de mensen zijn relaxt, veel meer dan door de week. Mijn grootste plezier is het contact met de mensen. Het luisteren, hen adviezen geven en zien dat ze opgewekt de deur uitgaan. Ik ben eigenlijk een ‘groot psycholoog’. Ik ben vrijwilligerpsycholoog.’

Hij lacht erom, maar dat hij goed kan luisteren is een feit. ‘Het belangrijkste in het leven is ervaring. Dat is een andere leerschool dan de universiteit. Ik leer van de mensen. Ik heb geleerd bewust te kijken, buiten je ring te stappen. Ik kijk op die manier ook naar mezelf. Ik spiegel anderen, maar ook mezelf. Klanten die hier voor het eerst komen, komen dan ook bijna altijd terug. Ik maak nooit reclame. Er komen hier allerlei mensen, aardige mensen, zoals mijn buurvrouw, ja, die komt ook, er komen hoge ambtenaren en ook veel internationale klanten.’

Aardig zijn is belangrijk voor Youssef. Hij vindt de mensen in het Hofkwartier ook aardig. Hij vindt het een prettige buurt, een nette, ja eigenlijk wel een ‘chique buurt’. Luisteren zijn klanten naar de adviezen die hij geeft? ‘Het gaat om vertrouwen. Elk mens heeft zijn eigen pincode. Als je die weet te vinden, dan geef je de juiste adviezen.’

Hij vertelt ten slotte dat NIZAM zowel in het Hebreeuws als in het Turks en Arabisch 'in orde' betekent. Youssef zorgt er natuurlijk voor dat alles in orde is in zijn zaak. Maar het gaat hem om meer. Het gaat hem om tevreden klanten. En ook dat is helemaal in orde.

Youssef Bouadi: ‘Ik ben een vrijwilligerpsycholoog’